Zajedno smo jači !
Što bolji i educiraniji i zainteresiraniji predstavnik suvlasnika to bolji upravitelj, a zajedno čine silu koja zgradu čini boljom - DAVOR PETRAČIĆ, direktor tvrtke „ PETRAČIĆ PROJEKT“ d.o.o.
Razgovarali smo sa jednim od Upravitelja u gradu Karlovcu i Karlovačkoj županiji, Davorom Petračićem, direktorom tvrtke „Petračić projekt“ d.o.o. o njegovom iskustvu sa terena, promišljanjima oko funkcioniranja suvlasničke zajednice …
- Za početak recite nam nešto o tvrtki „Petračić – projekti“ ,o završenim projektima ,onima u tijeku i budućim planovima i projektima.
Tvrtka PETRAČIĆ-projekt d.o.o., osim upravljanjem zgradama, bavi se i projektiranjem i nadzorom u graditeljstvu, kao i izradom energetskih certifikata i procjenom nekretnina.
Uglavnom, uslužnim djelatnostima koje okružuju građenje i promet nekretnina.
Vas vjerojatno zanimaju projekti koji su vezani za energetsku obnovu…. e, tu smo uspjeli za 9 zgrada sklopiti ugovore sa FZOEU a nakon proširenja budžeta u sretnu manjinu su uspjele ući još dvije zgrade i uvjereni smo da će i treća za koju trebamo dokazati da je projektna cjelina jer je sa drugom zgradom spojena ali su im godine gradnje značajno različite.
Uglavnom, zgrade su dobile mogućnost (ovih prvih 9) povući ukupno cca 3 milijuna € bespovratnih sredstava ili čak 8% sredstava natječaja na državnom nivou prije najnovijeg financijskog proširenja sa obavezom završenja radova do kraja 2024. godine.
Prije ovog natječaja, na predhodnom, uspjeli smo obnoviti svih 7 zgrada s kojima smo prošli na natječaju i u Karlovac donijeli ukupno cca 1 mil€, a još prije toga izradili natječajne dokumentacije za cca 100 obiteljskih kuća koje su uz našu stručnu pomoć uspjeli povući cca 1 mil€….
Sada očekujemo u 9. mjesecu još jedan natječaj za energetsku obnovu višestambenih zgrada na koji ćemo prijaviti sa još boljim projektima sve ove zgrade koje nam nisu prošle na zadnjem natječaju zbog najbržeg prsta ili zbog pomanjkanja bodova u drugom krugu.
- Čak 14 zgrada/ulaza iz grada Karlovca je uspjelo proći na Javnom pozivu za subvencioniranje energetske obnove ,što je odličan rezultat, možemo samo zamisliti kada se sve zgrade/ulazi obnove koliko će to promijeniti vizuru grada, ali s obzirom da svi muku muče sa izvođačima radova ,očekujete li tu probleme ili probijanje navedenih rokova ?
U prvom krugu je prošlo 19 zgrada a nakon bodovanja navedenih 9….
Da, danas je tržište nestabilno i imamo problem sa ugovaranjem unutar budžeta koji je bio predložen na natječaju, pa ćemo morati za skoro svaku zgradu predvidjeti dodatna sredstva.
Mislim da sa rokovima neće biti velikih problema, ali kako stvari stoje, biti će gust raspored…
- Ponovno je aktualno donošenje Zakona o upravljanju i održavanju zgrada. Ima raznih mišljenja ,od toga da je takav Zakon prijeko potreban pa do onih da postojeću regulativu treba doraditi .Kakvo je Vaše mišljenje ?
Ne postoji zakon koji se detaljno bavi upravljanjem, ali koliko sam upoznat sa nekim detaljima, sve zgrade / ulazi dobiti će svoj OIB kako bi imale pravnu osobnost i svaka zgrada će morati imati svoj IBAN (žiro račun). Mi sa žiro računima nećemo imati problema jer i sada imamo princip da svaka zgrada i/ili ulaz moraju imati svoj žiro račun jer je tako poslovanje čišće i provjerljivo te nije temeljeno samo na pukom knjiženju nego na stvarnom novcu koji zaista postoji na svojem žiro računu.
Općenito kod upravljanja zgradama, svoje poslovanje temeljimo na povjerenju, transparentnosti i stručnosti.
- Radnu verziju zakona još nije nitko vidio ,posebno ne oni , pritom mislimo na Upravitelje i udruge suvlasnika ,a kamoli da je netko od navedenih i uključen u pisanje Zakona ,mi iz udruga smatramo da to nije baš dobro , što Vi mislite o tome?
Znam da su neki ipak uključeni… Ako bi se mene pitalo, sve bi bilo javno i izloženo kritici jer znamo da kada dođe do javnog savjetovanja, onda se kreator zakona trsi ne mijenjati ništa kako ne bi došao pod upitnik integritet pisca zakona
Vlast očito ne voli širu javnu raspravu
- Višestambene zgrade će najvjerojatnije dobiti OIB, odnosno pravnu osobnost ,molimo Vas pojasnite što bi to točno značilo za suvlasnike i kako Vi kao Upravitelji imate mišljenje o tome .
Da, to će pojednostavniti neke stvari, ali i dati nama upraviteljima više posla.
- Najčešći problem u zgradarstvu odnosno funkcioniranju suvlasničke zajednice je velika nezainteresiranost samih suvlasnika, nedolasci na sastanke pa i neznanje ,koje naravno i proizlazi iz nezainteresiranosti. Usudit ćemo se reći da je i dobar dio predstavnika suvlasnika dosta neupućen u svoj posao . Vjerujemo da se slažete sa nama ,da suvlasnici konačno moraju shvatiti da je zgrada njihova i ničija više i da su oni na neki način nositelji a i zakonski obavezni upravljati svojom zgradom a predstavnik je samo prvi od jednakih a Upravitelj njihov nalogoprimac. Neki se možda nadaju da će se novim zakonom riješiti ta problematika. Što Vi mislite?
Voda je to duboka….stanari moraju znati da jedino o njima ovisi da li će zgrada napredovati, odnosno biti održavana u fit formi i držati troškove pod kontrolom a da je upravitelj samo taj koji pomaže svojim stručnim prijedlozima i provodi odluke suvlasnika na što bolji način.
Mi upravitelji ne možemo znati potrebe zgrada dok nam to oni ne kažu.
- Smatrate li da bi predstavnici suvlasnika trebali proći neku edukaciju pa čak i dobiti neku vrstu licencije?
Svim suvlasnicima bi trebalo omogućiti mogućnost permanentne edukacije, ali ne pod obavezno i bez licenciranja jer se to onda pretvara u nezdrave biznise… pa mi kao upravitelji to konstantno i radimo jer svi predstavnici kada su s nama u kontaktu saznaju nešto od poslovanja, o porezima, plaćanju, kreditima, ovrhama, naplatama, obavezama osiguranja…..
- Za kraj ,što bi poručili suvlasnicima ,predstavnicima suvlasnika i kolegama Upraviteljima ?
Što bolji (educiraniji i zainteresiraniji) predstavnik suvlasnika to bolji upravitelj, a zajedno čine silu koja zgradu čini boljom (tržišno vrjednijom i sa nižim troškovima života) od ostalih …
Alen Kristović