KAKO SMO PREŽIVJELI ENERGETSKU OBNOVU ZGRADE ...I POSTALI ZADOVOLJNI!

O energetskoj obnovi zgrada, EU fondovima ,subvencioniranju  i svemu vezanom uz to već i vrapci na grani znaju. Ono što se vrlo malo zna ili uopće ne zna je iskustvo iz prve ruke onih koji su to prošli. Tu i tamo se čuje pozitivna strana  pa i negativna, koje ima na sreću malo, ali je se nikako ne smije zanemariti, dapače !

Donosimo Vam priču jedne naše kolegice predsatvnice suvlasnika iz Slavonije koja je zajedno sa suvlasnicima uspjela energetski obnoviti zgradu.

Priča je ispričana jednostavnim, slobodnim riječima, baš onako kako i treba, da nam svima bude jasnija. Najvažnije u toj priči je da su suvlasnici nakon svega zadovoljni.

Najprije je potrebno skupiti potpise stanara kako bi se izradio prvi energetski certifikat koji zapravo daje uvid u to hoće li se energetska obnova isplatiti i kolike će biti uštede. Potom slijedi odabir izvođača za izradu energetskog certifikata koji će snimiti postojeće stanje zgrade, ući u svaki stan, popisati sva rasvjetna tijela, ogrijevna tijele, izmjeriti sve prostorije itd. Izrada certifikata u prošlom natječaju sufinancirala se sa 85% od strane fonda, a za zgradu od otprilike 2000 kvadrata ona je bila nekih 16.000,00 kuna u našem slučaju, od čega najprije cijeli iznos plati zgrada, a naknadno Fond zgradi vrati 85% uplaćenog iznosa na račun zgrade i to samo ako zgrade ide dalje na glavni projekt i obnovu. Tek po izradi certifikata zgrada se mora odlučiti hoće li nastaviti dalje ili ne, a u tom trenutku još se ne znaju stvarni troškovi obnove. Ukoliko se stanari odluče ići dalje radi se glavni projekt koji je nama radio isti onaj projektant koji je radio i prvi energetski certifikat, a zatim se prikupljaju potpisi stanara koji su zainteresirani za ugradnju stolarije, dogovara se sa projektantima što će se sve raditi. I glavni je projekt Fond u prošlom natječaju sufinancirao sa 85% povrata sredstava, ali isto tako nakon što zgrada uplati cjelokupni iznos tih sredstva projektantu. Taj iznos za zgradu gore navedene kvadrature je bio oko 68.000,00 kuna u našem slučaju. U trenutku plaćanja tog iznosa zgrada nije imala novca pa se išlo na manji kredit kojim se platila dokumentacija za glavni projekt. Postoje stvari koje Fond sufinancira, a koje ne sufinancira. Npr. ne sufinancira se obrada balkona jer oni ne spadaju u vanjsku ovojnicu i ti troškovi su zapravo vantroškovnički. Bilo je i nekih apsurda gdje su npr. nekima priznali sufinanciranje ugradnje ulaznih vrata stana, a nekima nisu. Nama su odbili npr. a bio je taj rad predviđen glavnim projektom, a 100% plaćanje ulaznih vrata izbjegli smo na način da smo prikupili potpise svih stanara koji su prvobitno bili za zamjenu ulaznih vrata, te su sada ti stanari izjavili da ne žele više ulazna vrata stana iz razloga tog i tog (mi smo naveli da nam smanjuju širinu ulaza sa svake strane po 5 cm, što nam je onda u konačnici Fond i odobrio da ne moramo njih mijenjati). Kod ugradnje stolarije bitno se upisati, kasnije se iz opravdanih razloga može odustati, npr. manjak novca uslijed nekih novih životnih okolnosti, ali nemoguće je dobiti stolariju koja nije predviđena glavnim projektom jer onda niti nema sufinanciranja od strane Fonda. Moja je preporuka svakako se upisati, a kasnije se svakako može odustati, iako tko će odustati uz takvo dobro sufinanciranje od 60%, Nakon što se napravi i glavni projekt sva dokumentacija se preko prijavitelja šalje u Fond i čeka se odobrenje Fonda. Nakon oko 90-ak dana Fond je izdao rješenje o tome koje zgrade su prošle na natječaju i onada se imalo pristupiti izboru izvođača. Zgrade čiji predviđene troškovi obnove ne iznose preko milijun kuna mogle su ići na 3 ponude i odabir najpovoljnijeg izvođača. Zgrade čija obnova po glavnom projektu iznosi preko milijun kuna trebaju ići na javni natječaj i tu je bilo dvije opcije, najjeftinija ponuda ili ekonomski najpovoljnija. Ekonomski najpovoljnija može, a ne mora biti najjeftinija, tu stanari imaju prostora ocijeniti koji bi mu izvođač možda bolje odgovarao, naravno ukoliko osoba koja je prijavitelj (stanouprava) uključi stanare u sve to, što nas nije učino. U našem slučaju nismo bili uključeni i odabrana je najjeftinija ponuda jer je odabir takve ponude puno jednostavniji za ocijeniti. Drugi apsurd je bio s garancijom na radove izvođača koja je u nekim gradovima bila 5 godina, a u nekim 2 godine. Nama je nažalost bila 2 godine, dakle radovi od preko milijun kuna imaju garanciju kao kuhalo za vodu za kavu. Bilo bi smiješno da nije žalosno.

Ukoliko imate dobro upravitelja koji će sa vama surađivati i pitati vas o nekim stvarima onda ste stvarno sretni, mi smo imali upravitelja koji je uglavnom sve odrađivao kako je htio ili je on mislio da je to najbolje, a što nama stanarima nikako nije bilo pa su nam radovi trajali od veljače pa sve do rujna, već su svi oboljeli na živce od nereda i svega. Najbolje bi bilo kada bi izvođači prilikom dostave ponuda već imali određene rokove do kada se što mora završiti, npr. do tog i tog mjeseca izmjena stolarije, koja je prva na redu, pa onda izolacija stropova stanova koji su na zadnjim katovima, pa izolacija stropova podrumskih prostorija, vanjska ovojnica zgrade itd. Naš to nije imao za obvezu pa se događalo da malo radi kod nas, malo ode na neka druga gradilišta. Radovima nikad kraja. Svi živčani, nered svuda. Kod svakoga je nešto krivo napravljeno, svi maltretiraju predstavnika. E tu treba razjasniti jednu stvar, predstavnik ne treba rješavati svaki stan, jer na kraju krajeva svatko je vlasnik svoje nekretnine i neka se brine o njoj, a ne hladno sjediti i zvati predstavnika da mu nije obrađeno npr. oko stolarije. U jednom trenutku postalo je pitanje dana kada će početi zvati da im se zove majstor za perilicu rublja ili da ih se naruči kod doktora koliko je to daleko otišlo. Dakle, predstavnici čuvajte svoje živce, dajte broj izvođača stanarima, također dajte im i njegovu adresu e-pošte, kao i sve to od upravitelja, odnosno osobe koja vam provodi natječaj, neka se svaka pritužba pisanim putem dokumentira. Tako ćete skinuti nepotrebne stvari sa svojih leđa. Upravitelja boli briga, a tako i izvođača, pa je na kraju predstavnik jedini koji se živcira zajedno sa nadzorom koji ako je ugovor napisan loše nema nikakvih alata za kazniti izvođača koji se ponaša tako neodgovorno.

Kod nas su npr. znale nestati stvari ljudima, radnici ih uredno uzimali. Bilo je, dakle, svega. Nakon što preživite sve te užase radova na zgradi i mondanje stanara kojima nikada ništa nije po volji slijedi vam dio gdje se bira boja, tu budite osobito oprezni i pitajte stanare, jer gunđavi kakvi jesu niti jedna im ne paše pa im prepustite da sami odaberu tako da vam kasnije ne spočitavaju. Ako vas boli briga kao mene neće vam to smetati, ali ako ste osjetljiviji onda će vas smetati njihovo gunđanje. Mojima je rečeno da ukoliko žele mijenjati boju možemo podići pričuvu i već nagodinu staviti neku koja bi njima više odgovarala pa im se odjednom počela sviđati. Avansno plaćanje izvođaču trebalo bi izbjeći ako se radi o manjim zgradama, naravno ako je vrijednost radova nekoliko milijuna kuna nitko ne može očekivati da izvođač ima toliko novca, ali ako izvođač nema niti parsto tisuća kuna za kupiti početni materijal, a firmu je osnovao prije koju godinu baš zbog energetske obnove onda je sasvim jasno da on možda i nije najbolji za taj posao. Najjeftinija ponuda nije ujedno i najbolja, nekada vas takva ponuda može puno više koštati, kako živaca, tako i nekvalitetno i ofrlje izvedenih radova. Nadzor vam je jako bitan, to mora biti osoba koja će brinuti o kvaliteti materijala i koja će natjerati izvođača da napravi posao kako treba jer na kraju krajeva i ljudi u zgradi i predstavnici stanara pojma nemaju o takvim radovima i zato se i uzima stručnjak koji bi trebao štiti interese stanara, ali eto zna se dogoditi da i oni puno gledaju kroz prste izvođaču zbog loše napisanog ugovora i povezanosti svega sa gubitkom financijskih sredstava od Fonda, pa tako pristanemo i na nešto čime i nismo toliko zadovoljni jer eto svi smatraju koliko smo platili možemo biti i zadovoljni. Puno mi se stvari nije svidjelo tijekom obnove, a sada nakon nje kvaliteta života u stanovima se ne može usporediti s onim što je bilo prije. Računi za grijanje su osjetno niži, zgrada je osjetno toplija, stanovi za najam planu u roku od sat vremena nakon objavljivanja oglasa, sve u svemu svakako se isplati, samo se na početku treba oboružati živcima i gledati prema krajnjem cilju.